Κεφάλαιο 3: Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
βλ. ανοιχτό σχολείο εδώ

για πατριάρχη Νεόφυτο Β' βλ. εδώ
Οι Έλληνες στα χρόνια της Τουρκοκρατίας είχαν μια μορφή κοινοτικής αυτοδιοίκησης. Αυτή η κοινοτική διοίκηση, με κάποιες διαφορές, υπήρχε από τα αρχαία και τα βυζαντινά χρόνια. Οι Τούρκοι την προσάρμοσαν στις ανάγκες της δικής τους διοίκησης και πέτυχαν να ελέγχουν καλύτερα τους ραγιάδες και να εισπράττουν τους φόρους χωρίς έξοδα και φροντίδες. Οι κοινοτικοί άρχοντες, γνωστοί με πολλά ονόματα, όπως κοτζαμπάσηδες, δημογέροντες, πρόκριτοι, προεστοί κ.ά. προέρχονταν κυρίως από εύπορες οικογένειες.


βλ. ανοιχτό σχολείο εδώ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
- Τι γνωρίζετε για τις αρμοδιότητες του Οικουμενικού Πατριαρχείου την εποχή της Τουρκοκρατίας;
- Αναφέρετε τις διαφορετικές στάσεις των ορθόδοξων κληρικών απέναντι στην τουρκική κατάκτηση.

για πατριάρχη Νεόφυτο Β' βλ. εδώ
για μοναχό Μάξιμο Γραικό βλ. εδώ
Οι Έλληνες στα χρόνια της Τουρκοκρατίας είχαν μια μορφή κοινοτικής αυτοδιοίκησης. Αυτή η κοινοτική διοίκηση, με κάποιες διαφορές, υπήρχε από τα αρχαία και τα βυζαντινά χρόνια. Οι Τούρκοι την προσάρμοσαν στις ανάγκες της δικής τους διοίκησης και πέτυχαν να ελέγχουν καλύτερα τους ραγιάδες και να εισπράττουν τους φόρους χωρίς έξοδα και φροντίδες. Οι κοινοτικοί άρχοντες, γνωστοί με πολλά ονόματα, όπως κοτζαμπάσηδες, δημογέροντες, πρόκριτοι, προεστοί κ.ά. προέρχονταν κυρίως από εύπορες οικογένειες.
- Τι γνωρίζετε για τους κοινοτικούς άρχοντες και ποιες αρμοδιότητες είχαν;


Κύριο έργο τους ήταν να
συντάσσουν τους φορολογικούς καταλόγους ανάλογα με τις οικονομικές
δυνατότητες κάθε οικογένειας και να εισπράττουν τους
φόρους. Το κράτος καθόριζε το ποσό που θα πλήρωνε κάθε κοινότητα κι αν
κάποιοι δεν είχαν να πληρώσουν το ποσό, το πλήρωναν οι υπόλοιποι. Οι
δημογέροντες δίκαζαν κιόλας κτηματικές και άλλες
διαφορές ανάμεσα στους κατοίκους της κοινότητας κι έβγαζαν τις αποφάσεις τους
με βάση τα έθιμα (πατροπαράδοτες συνήθειες). Οι
Έλληνες είχαν πιο πολύ εμπιστοσύνη σ’ αυτά τα δικαστήρια παρά στα τουρκικά.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον έδειχνε η κοινότητα για την παιδεία. Πολλά σχολεία ιδρύθηκαν και λειτούργησαν τότε
με δαπάνες των κοινοτήτων. Μερικές κοινότητες, εξαιτίας της θέσης τους, της
παραγωγής που είχαν ή για άλλους λόγους, κατάφερναν να πετύχουν από το σουλτάνο
το λεγόμενο «κοινοτικό προνόμιο». Στην περίπτωση
αυτή πλήρωναν λιγότερους φόρους και γλίτωναν από ποικίλες καταπιέσεις. Το προνόμιο αυτά
βοήθησε κάποιες περιοχές (Μέτσοβο, Ζαγόρι, Κυκλάδες,
Χίος κ.ά.) να γνωρίσουν μεγάλη ανάπτυξη.
για προεστούς βλ. ιστολόγιο Στ΄...και ψηφιακά