Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2019

ΕΝΟΤΗΤΑ 3- Λόγοι-αναλογίες

Σε αυτή την ενότητα θα ασχο­ληθούμε με τους λόγους και τις αναλογίες.

Ανάμεσα στις πρώτες μαθηματικές ιδέες των προϊστορικών ανθρώπων είναι οι αναλογίες και η συμμετρία. Οι πρωτόγονες ζωγραφιές στα σπήλαια μαρτυρούν την ύπαρξη αυτών των ιδεών. Οι ζωγραφιές αυτές έχουν σχεδιαστεί από επιδέξιους τεχνίτες οι οποίοι στην προσπάθειά τους να ερμηνεύσουν το περιβάλλον απόδωσαν εικόνες ζώων, κυνηγών, γεωμετρικών σχημάτων κ.ά. σε μεγέθη όχι τυχαία, αλλά σε αναλογία με την πραγματικότητα. Όπως τότε, έτσι και σήμερα η μελέτη του περιβάλλοντος έδωσε στον άνθρωπο τα ερεθίσματα ώστε να συστηματοποιήσει τις σκέψεις του και να τις μετατρέψει σε γνώση. Η γνώση αύτη αποτελεί το εργαλείο που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να ερμηνεύει το περιβάλλον του, αλλά ταυτόχρονα είναι και η βάση που του επιτρέπει να επιδρά σε αυτό.


Κεφάλαιο 30: ΛΟΓΟΣ ΔΥΟ ΜΕΓΕΘΩΝ

Ας δούμε ένα παράδειγμα:
Ο Σοφοκλής αγόρασε γάντια και φόρμα για να είναι σούπερ τερματοφύλακας στον κυριακάτικο αγώνα που θα δώσει η ομάδα του και έδωσε 56 Ευρώ. Τα γάντια στοίχιζαν 16 Ευρώ. Να βρεις το λόγο της τιμής της φόρμας προς την τιμή των γαντιών.
Ο λόγος λοιπόν θα είναι, όπως λέει και η αρχική εικόνα, το κλάσμα που θα έχει αριθμητή το πρώτο μέγεθος(φόρμα) και παρονομαστή το δεύτερο μέγεθος (γάντια)
Άρα ο λόγος θα είναι, αφού κάνουμε τη βοηθητική πράξη, 56 - 16 = 40 Ευρώ : (40 / 16) και μπορεί να γραφεί επίσης και ως (40 : 16) ή ως (40 προς 16)

(αν μας είχε ζητηθεί ο αντίστροφος λόγος, δηλαδή η τιμή γαντιών προς την τιμή φόρμας, ο λόγος θα ήταν 16 / 40 και όμοια 16 : 40 ή 16 προς 40. Επίσης καλό θα είναι να γίνεται και η ανάλογη απλοποίηση, δηλαδή 2 / 5)